LOČEVANJE ODPADKOV IN VARČEVANJE Z VODO IN ENERGIJO

Učite svoje najmlajše kako prihraniti energijo, vodo ter jih naučite ločevati odpadke.

Zabojniki za ločevanje odpadkov

Varčevanje z energijo

Z otrokom naredite seznam (napišite ali narišite), katere naprave v vašem domu potrebujejo elektriko za delovanje. Seznam bo verjetno zelo dolg, zato ga lahko v drugem koraku razdelite glede na količino elektrike, ki jo posamezna naprava potrebuje. Varčna sijalka porabi zelo malo energije, sušilni stroj zelo veliko. Otrokom razložimo, da je treba z elektriko varčevati. Najprej zato, ker jo lahko zmanjka in tudi zato, ker to veliko stane. Kjer je le mogoče, zamenjajte žarnice in izberite varčne sijalke. Otroka pohvalite, če npr. hitro zapre hladilnik ali ugasne luč, ko gre iz sobe. V poletnih mesecih pa perilo raje sušite na zraku kot v sušilnem stroju. Otroci vam bodo z veseljem podajali ali zapenjali ščipalke.

Varčevanje z vodo

Povprečno gospodinjstvo porabi na dan ogromno vode. Veliko tudi zaradi nepremišljenega ravnanja. Izberite tak kotliček, kjer je mogoče hitro ali daljše izpiranje. Če je le mogoče uporabljajte gumb za hitro izpiranje in tako naučite tudi otroka. Da si bo to lažje zapomnil, skupaj izberite nalepko, ki mu/ji je všeč in jo prilepite na mesto, kjer naj pritisne za izplakovanje. Veliko lahko prihranimo tudi pri umivanju rok ali zob. Pokažimo otroku, kako naj malo odpre vodo in kako naj med miljenjem rok ali ščetkanjem zob zapre vodo. Verjetno bo to še lažje, če bomo ob menjavi pipe pomislili tudi na to, kako bi vodo najhitreje odprli ali zaprli. Čeprav se otroci zelo radi kopajo, se pogovorimo z njimi o tem, da za kopanje potrebujemo veliko vode in da se je smotrno večkrat tuširati in manjkrat tedensko kopati. Če ne bo šlo drugače, lahko v kopalnici naredite tabelo, v  katero vpisujete ali lepite nalepke, kdaj je na vrsti tuširanje ali kopanje.

Ločevanje odpadkov

Otroci ločujejo odpadke

Otroke lahko vključimo že v pripravo teh košev. Za vsak koš naj narišejo risbico z izdelki, ki sodijo v posamezen koš. Če so otroci mlajši, pa naj na primer s prstnimi barvami narišejo risbico za papir v eni barvi, z drugo barvo risbico za embalažo itd. Uporabite enake barve, kot so na zabojnikih. Risbico potem prilepite na izbran koš in otroci bodo natančno vedeli, kam kaj sodi. Otroci zelo radi sodelujejo pri ločevanju, saj je to za njih neke vrste uganka ali kviz in ob pravilni izbiri jih seveda nagradimo s pohvalo, ob petih polnih koših pa npr. s knjigico ali z družabno igro na temo varovanje okolja. Knjigice dobite v najbližji knjižnici ali knjigarni. Primer lepe pravljice za otroke, ki govori o sožitju z naravo, je npr. Kdo je napravil Vidku srajčico ali Čas brez vode ali 10 stvari, ki jih lahko naredim za lepši svet.

Čeprav količina odpadkov narašča, kar opazite, ko jih skoraj vsakodnevno odnašate v zabojnike, pa je optimistično to, da se spreminja odnos do odpadkov. Začeli smo jih ločevati, saj so smeti postale osnovna surovina za nov proces predelave in uporabe. O ločevanju se veliko piše in govori, a iskreno si moramo odgovoriti, ali doma res dosledno ločujemo odpadke. Potrebujemo štiri različne koše za štiri različne skupine odpadkov. Kar štiri različne? Za papir, embalažo, steklo in biološke odpadke. Saj to je nemogoče, kje pa naj najdemo primeren prostor? Potreben je krajši razmislek in malo organizacije, pa se bo hitro našla dobra rešitev. Na dostopno mesto postavimo štiri take koše, ki bodo praktični tako za polnjenje kot tudi praznjenje. Ena možnost je tudi, da imamo za papir papirnato vrečko, za plastiko plastično, za biološke odpadke pa razgradljivo in ko se napolnijo, vse skupaj vržemo v ustrezen zabojnik.

Več informacij o ločevanju odpadkov dobite na:

http://www.locevanjeodpadkov.si/

Zabojniki za embalažo, papir in steklo